Thursday, July 16, 2015

Corte sündmusetus

Nüüd  on nii, et ma tean väga hästi, et mu postitus läheb mõttetuks, üksikasjalikuks, ja sündmused nii hõredaks, et ei peaks üldse midagi väga postitama, ja võibolla loevad seda ainult truud L ja M, aga mul on vaja neid detaile endale edaspidiseks säilitada, nii et bear with me. Olgu hoiatatud, et käesolevas postituses ei juhtu eriti midagi.



Kirjutatud kummalise nimega kohvik-baaris Moïta külas, Costa Verdel, Korsika idakülje mägedes. Mul on jalad värskeid ville nii täis, et homsest matkatossude jalgapanekust võin ainult unistada, ning kätel on uued verised kriimud, sest ronisin just ühes oma seljakotiga läbi okkalise võsa, et kuskile ööseks parkida, kuna kämpinguid ja muud lõbu siin ei ole. Jalalabad, mis ehk hämaras hiljem tunduvad pruunid, on kaetud sulaselge tolmuga, sest sinna võssa ronimine toimub mööda püstloodis kruusaseina... kuidas ma sinna tagasi saan, ei tea. Kell on 19:00 minu isa juubelil, 11.07.2015, ning ootan kell 21:15 algavat kontserti (mille tõttu olen ka üldse siin).

On 3. juuli. Kõnnime Katiga läbi villade-aleviku tagasi kitsale rannatänavale – liiv ühel pool, aiad/majad teisel pool. Peatumiseks on kohti kehvasti ning õige pea taipame, et ka autojuhid tunduvad kehvad, rikkad ja ninakad. Oleme tükk aega edasi kõndinud (peaaegu alla andes ja merre minnes), kuni saame hea koha, ja õige kohe seega ka juhi.
Väike, halli peaga, ent mitte just vana, käbe korsiklane viib meid mitte ainult Ajaccio teele, vaid kiirteele, kust peatumiskohtadega ring läheb nii Corte suunas kui „pealinna“ suunas. Seal teederistis, kus olid mõned poed, mõned autod, palju kuuma päikest, ütlemegi Katiga hüvasti. Seikle hästi, ole hoitud... anna teada, kui sul on mõni mure. 




Okei ma pean mainima et hilisteismeline või varakahekümnendates kohvikupoiss, kes töötab võibolla oma ema, võibolla mõne muu emaliku bossi all, koos tumedapealise loomulikumat sorti Kyle Jenneri tüüpi tibiga, on täiesti RAAMATUMEES. Ta võiks olla tobedatest naistekatest, või millestki paremast... pähklipruunid salgud keerduvad kõrvade ümber kuklale, saledad lihased on kotte tõstes pingul, piklik nägu on selgete joontega, põsesarnad, lõug ja huuled välja joonistunud, tumedad kulmud pilku sügavamaks raamimas, milline tagasihoidlik ja kiusav naeratus....

Kati läheb edasi Ajaccio suunas, et võtta pärastlõunane praam Touloun’i ja sealt pärast couchsurfing ööbimist rong Avignoni, kuhu tal on nädalaks ostetud etenduste piletid. Mina pean saama pärastlõunaks Cortesse. Tee tundub autosid täis, see ei peaks ju väga raske olema...
Mind võtab peale 45-60 aastane valgete juustega jõuline ja omamoodi hipilik tunduv (või just sõdurlik?) Korsika mees, kes läheb parasjagu Vizzavona’sse, et seal „natukene jalutada“, tõenäoliselt matkama. Üldse tundub ta suur matkasell – ta annab mulle vaatamiseks kohe sellesama mägijärvede raamatu, mida Franck’iltki korraks laenasin, ning kiidab Korsika maastike väga – Sardiinia polevat pooltki nii ilus ja mägine.
Ta ei räägi inglise keelt, ikka vaid korsika ja prantsuse.
Tuleb välja, et ta on meeletult reisinud – Lõuna-Ameerika, Kesk-Ameerika, Vietnam ja muid Aasiamaid... Tema meelest „natukene“. Ta kiidab Peruud, mis olevat fantastiline, ning ma kujutan ette, kuidas ta üle poolte maailma mägede on kõndinud, et „natukene jalutada“. Mis tööd ta teeb, sellest me vist ei räägigi. „Räägime“ terve tee erinevaid asju, mis pähe tulevad, ning suhtlus voolab mõnusalt. Ta üldse ei hooli, et ma tema keelt ei mõista, selgitab hoolega ja miskipärast ma saangi aru.
Vizzavonas algavad mitu matkarada – põhimõtteliselt on see kõigest üks mägedevaheline metsatee, ühel pool seikluspark ja teisel pool väike baar-restoran, kus saab postkaarte osta, mõned majad ümberringi. Jätan postkaardid ostmata ning hääletan edasi, aga nüüd läheb kauem, palju kauem. Näen mitut peret ennast tee äärde parkimas, erinevaid pereliikmeid ja muud vara autost välja pakkimas ning siis metsaraja algust otsimas. Üks tõsiselt sportliku väljanägemisega hard-core trekker astub minust mööda – kas oled juba rada alustanud? Ei, ma ainult hääletan... Siin saarel pigem vist niisama pühapäeva-matkadel ei käida, ikka korralikult ja ekstreemselt.
Lõpuks peatub üks, jälle vanem mees, samas vanusevahes, jälle korsiklane. Kuidas neid nüüd äkki nii mitmeid on saanud... Ka tema ei räägi inglise keelt üldse. Ta viib mu Venaco’sse, mis on viimane küla enne Corte’t (10-12 km, nii et jala ma siiski kohtumisele ei jõuaks). Ta avab aknad ja kommenteerib kastanilõhna – tõepoolest, täiesti võõra välimusega kastanid on suurte tähtede kujulistes kollakates õites, ning õhku täidab lummav hõng. Kastanitel – või on need ikka kastanid, ta hääldab neid nagu chatagnelle, äkki see on midagi muud? – olevat haigus peal (mille nime unustasin), mis neid hävitab. Mees räägib kastanimeest, mida ta vist ise ka toodab oma mesilastega, ning näitab mulle Corte otsa. 

Seda külakest ma mäletan. Venaco’s on mitu ilusat teelooget, mis mu teed linnast läbi üha pikendavad, kott on raske ning lõunane päike halastamatu. Mul ei jää muud midagi üle, kõnnin muudkui edasi, ja mööda roomavad kivised kõrged majad (tee pealt mitte nii kõrged, sest nende alumised osad peituvad tegelikult sügavale orgudesse – samas teisel pool täpselt nii kõrged, sest nende tagumised pooled on toetunud mitu meetrit kõrgemale kui esimesed – milline kummaline kaldus arhitektuur, peadpööritav. Kauguses sinavad mäed suure vihmarohelise oru taga. Siin orus on juba jõgi, metsa lopsakus osutab sellele selgelt. 







Suur autode joru, mis minust möödub, peatub kümme meetrit hiljem tee-ehituse foori taga, ning üks ennist mööda sõitnud mees hõikab mulle – kuhu lähed? Kutsun teda mõttes Woody Alleniks, kuigi ta on noorem – tegelikult meenutab ta „La vita e belle“ näitlejat, suured kohevad lokid pea ümber raamiks, pikk, kitsas kookus kogu ja põlevad silmad. Hiljem ütleb ta mulle ka oma nime, aga olen selle nüüdseks unustanud.
Woody Allen räägib pisut inglise keelt. Ta on ka hobimatkaja, räägib GR20st, ja on just Islandil käinud, mis talle väga meeldis. Seal ta tuuritas lihtsalt ringi, et võimalikult palju näha – järgmisel korral on siis hea kohe teada, kuhu trekkima minna. Ta on ka väga varasest arheoloogiast huvitatud – tal on nimekiri kõikide Korsika leiukohtadega, mida ta järjest läbi on matkanud. Kuskilt leidsid nad mingi koopa- või kaljujoonistuse, mis osutus vist palju varasemaks seni arvatud asustusest...

Enamik baar-kohviku elu toimub väljas, ent nüüd on sisse istunud kaks vana meest, hallid, üks vuntsidega. Nad on juba mitu korda ettekandjatele lehvitanud ja vist rahulolematud, üks tõuseb, voldib enda ees 10-eurose lahti, istub uuesti. Keegi ei tee eist välja, nüüd peatavad nad Raamatupoisi, kes pöördub aeglaselt – jah, nagu filmis – tervitab neid, kummardab nende poole – mõlemaga surutakse kätt ja ta lahkub nende jooke tooma. Nende meestega tundub tark olevat hästi läbi saada.  

Woody Allen viib mu kämpingusse ära, tuleb autost, surub kätt ja tutvustab ennast.
Veider kämpingumees küsib mu limonaadi kohta, kas ma jääd ka tahan. Mul on korraks kojujõudmise tunne.
Puhkan, pakin võrkkiige lahti – seekord veel kõrgemal kui varem, viiendal ’korrusel’, juba peaaegu täiesti palvemaja nurgas, ja ehitan pesunööridele linadest ja rättidest seinad ümber. 

 Vaade otse voodist. Minu puud
 Told you...
 Vaade teises suunas. Minu palvemaja
Nii saabki elada, kui tavatemperatuur ööpäevas on 22-35 ja privaatsusvajadus pole üüratult suur. Minu kodukontor Corte's, Korsikal. 
Püüan end esinduslikuks saada – Indoneesia kleiti, viimane türgi maius veel kotti International Office’i tüdrukule ja kiiresti ülikooli, kus all fuajees istudes viskan kokku vajalikud küsimused ja ütlen tere oma internetimaailmale.
Närvis, jah, lõpuks sisenen paar minutit enne õiget aega tema kontorisse. Ta küsib, kuidas mul on läinud (praktiliselt ei kuidagi, v.a. ühe muuseumi mehe vastus, et saame kokku ja räägime), annab ühe inglise keele õpetaja meiliaadressi, teen väikese sissejuhatuse, kes tulevad ning mis neilt küsin. Ja siis saabuvadki – professor P on mõnus, keskealine, halli-mustaseguste lühikeste juuste ja ümara näoga, koheselt soojust ja kindlust tekitav, mees nagu mets; madame B on noor, nii noor, pöörase blondi lokkidekuhjaga, mis langeb ta saledatele õlgadele ja seljale ning mida ta vahel ühelt poolt teisele sätib, seljas leekivpunane kerge kittelkleit, päikeseline nahk säramas, suured elavad silmad niisamuti. Ma palun luba juttu lindistada. Kui millestki üldse kahju on, siis sellest, et mr P ei saa elava B kõrval üldse sõna, B on kategooriline ja fanaatiline ja oioioi kui ilus, tõeliselt armastusväärselt ja karismaatiliselt ilus, nagu lavainimesed ja lavastajad-inimesed peavadki olema. Mr P on ka ilus, sest ta on mees nagu mets, soe ja tume.
Ütleme hüvasti, jätan kiirustades-häbenedes International office’i tüdrukule, kelle nimi mulle kunagi meelde ei jää, türgi maiuse ja oma tänud. Istun veel tükk aega allkorrusel netis, et rahuneda ja enda „edu“ jagada. B on võtnud minu jaoks mõned telefonikõned, mõlemad lubavad saata allikaid, kui neil midagi pähe tuleb, võibolla videot, võibolla inimesi-kontakte. Tunne on palju lootusrikkam kui ei kunagi varem.
B saadab õhtul veel Santa Maria Poggiu tantsugrupi inglise keele oskaja Julia telefoninumbri, kellega otsustan austusest nädalavahetuse vastu mitte reede õhtul ühendust võtta. Samas sõnumineerib see muuseumitüüp D (ja lisab mind sõbraks, ja laigib mu Corte-pilte, ja saadab mulle meili), kes on parasjagu linnakohvikus ja võib minuga kohe nüüd kokku saada. Korraks löön põnnama, sest rünnak on liiga intensiivne; siis lähen otsin seda kohvikut, tulutult, mitu korda, siis kõnnin juba kämpingu poole, et mul on nüüd muud plaanid. Kui kämpingukohvikus õlut võtan, annab ta teada, et liigub nüüd Ajacciosse ära – äkki saan mingi päev sealt läbi käia, ja kindlasti leiame aja kohtumiseks! Nii jääb.
Nädalavahetuse (4.-5. juuli) „valmistun“ järgmise nädala kindlasti toimuvateks intervjuudeks ja kohtumisteks – teen plaani, mida netist pean veel selgeks õppima (quadrille’i ja Tutti in Piazza kohta, B doktoritöö edasi tõlkimine-lugemine), aga loomulikult läheb sellest palju netisuhtlusele ära. Siiski jõuan lugeda palju Skinnerit, natuke Korsika-majandust, mitmeid etnograafia-kui-teksti, etnograafia-kui-tantsu, etnograafia-kui-teadmise artikleid, ja nii haarav on – korraks olen akadeemiliselt nii võlutud. Käin ennast jões palju jahutamas ja loen seal kividel, päikses või varjus.




 Autoportreed mu kodujõega

Kämpingurahvas on iga päev omaette elamuseks, ja just need kohalikud, mitte Saksa, Madalmaade või Prantsuse külastajad. Oma vihikusse olen kirjutanud (teadmata hetkel, aga kahtlustan, et 2.07.2015 enne Ajacciosse hääletamist):
„Nüüd istuvad kämpingukohvikus mitu laudkonda korsiklasi. Kaks kuivetunud väikest meest, tavakliendid, koos mustapäise kõvera näoga naisega, kes sageli suitsetab. Suur laudkond naisi – kaks hõbedajuukselist, mustas; väsinud näoga majaperenaine; blond sätitud soengu ja päikeseprillidega umbes 60-70 vahel; punaseks toonitud juustega tõmmu keskealine. Varateismeline nooruk ühineb laua juurde, teeb punapäisele pai liigutuse ja istub krõpsudega maha. Veel on üks eriti vaikne kolme naise laudkond, väsinud ilmega ja silmale mitte ilusad.
Teenindab tundmatu poiss, teismeea lõpus või 20ndate alguses, ajakirjateismeline. Pole teda varem siin näinud.
Hiljem näen, et naiste lauas on üks kollakasblondiks värvitud pisike ja kängus veel.“

„3.07.2015 kell 18:52, Chez Bartho kämpingu kohvikuõu
Nüüd tuleb korsiklasi siia õuele iga päevaga juurde. Praegu on – neli teismelist, kergelt ülekaalulist poolpaljast tüüpi otse minu ees pinksilaua taga, üks eel- või varateismeline neid pealt vaatamas ja näiliselt vanim tüüp oma tüdrukuga kohvikulaua taga neid jälgimas. Teises lauas on ka kolm noort, äkki 18 ümber või alla (nende kehad on  nii erinevad mu Zipelgate poiste omadest või Skandinaavia poistest, et ma tegelikult ka ei suuda nende vanust väga pakkuda). Nad räägivad omavahel tõsisemaid jutte, pinksimehed loevad punkte ja naeravad.
Vetsude ja kohviku vahel mängivad püsikunded üliemotsionaalselt ja tundub, et nautivalt, petanki, kuni nad kohvikulauda rahunevad. Halli habeme/peaga on täna kohal, tema jutt ja kõne on alati kuidagi eriti mahlane. Kaks tumeda peaga naist ja mitu ebamääraste välimustega meest – Eestis arvaks ma neid välimuse järgi suitsetajateks, sagedasteks alkoholitarbijateks ja sotsiaalselt mittte kõige kõrgemal redelil asuvateks.
Teenindajaks on täna jälle eilne teismeline poiss, kuigi ka „omanik“ on majas ja üks vanem, palju vanem härra, keda kuidagi kohaga seotuks pean. Tal on alati viigipüksid ja valge särk..."

Nädalavahetus möödub tegelikult jube mõnusalt. Esmaspäeval suundun aga taas ülikooli poole, internetti ja arvutit kasutama.

No comments:

Post a Comment