Kirjutatud 20.07.2015
Ile Rousse-Nice praami kohvikus, kusagil keset Vahemerd hommikul kell 9:40,
Täpselt 4 nädalat peale saarele saabumist. Ma olen unine ja 3,5 tundi on veel
merd künda, ent kirjutamist on palju.
Nüüd olen tagasi Moïta küla kohvik-baaris, sealsamas oma
matkakoti juures müüri peal, ning noorte ja perede olemine tundub piisavalt
huvitav, et otsustan reaalajas mõnda aega vaatluspäevikut kirjutada, ja lõpuks
teen seda vahelduva eduga lausa kolm tundi järjest. Kõik algab nagu süütult –
teismelised poisid mängivad petanque’i, poisikesed vahivad ammuli sui pealt,
vanemad ja vanavanemad kohvitavad häirimatult ning kari põnne tegeleb üle
müüriääre kohaliku krantsiga suhtlemisega. Aga korraga toimub põnnidel suuremat
sorti kilpkonna-koera-käest-päästmise operatsioon, alumisse aeda murtakse
sisse, üks poiss saab teistele kõigile märkamatult herilastelt nõelata ja kogu
selle taustal mängib üks pisike nohiklik tüdruk puu all kogu aja vaikselt
viiulit. Olen lummatud, nagu keset fantastiliselt realistlikku absurditeatrit
sattunud (aga elu ongi sageli täpselt nii realistlik absurd), ja hakkan vaikselt
aru saama, et kõik tõepoolest tunnevad siin kõiki. Olen ehk ainuke võõras terve
sündmuse peale.
Kontsert, mis osutub laste, noorte ja nende õpetajate koondetteasteks,
ja milles osalevad suur keelpilliorkester, kitarriansambel ja pisike
puhkpillibänd, kestab üle kahe tunni. Lavale on kaks naist meisterdanud
tšello-kujulise kommiskulptuuri, mis peale kontserti kiiresti kõigi osaliste poolt
nahka pannakse. Üleüldine vastuvõtt on soe, ja mööda mängitud või suisa
katkenud hetked lastakse pingevabalt mööda.
Vinnan oma koti nüüd endale selga ja lähen uuesti võsakäike
vaatama. Kuna õhtune kontsert algab alles pimedas, on mul nüüd ainuke võimalus
endale mingi koht leida, ning peaksin koti juba sinna jätma. Autotee näitab
Casanova poole ning kõnnin ülesmäkke, kuni kruusane mäeserv ronimist näib
lubavat – ja seal sikutan, maadlen, rooman, tirin ja tõmban end läbi okste üles
nõlvale, hambad ristis ja keha uute kriimudega koheselt kaetud. Kuigi Casanova,
mis maja see ka iganes ei oleks, on üle puude ja põõsaste paista, olen autode
eest varjus, otse tee kohal, ning siin okastes ja ohakates teengi endale pesa,
pesen varbad tolmust, kriimud verepiiskadest, tõmban sõrmedesse sattunud okkad
uuesti välja, panen kleidi selga ning jätan matkakoti põõsasse maha. Siia pean
nüüd öösel tagasi saama.
Kruusaservast uuesti alla ronimine käib lihtsalt, kuigi
ebameeldivalt – ma põhimõtteliselt lihtsalt libisen koos lahtise pinnasega
alla.
Lähen tagasi kohvik-baari, kus ilus noor baarimees räägib
õige pisut inglise keelt – mulle näidatakse stepsel, tuuakse õlu, ja uuritakse
tagasihoidlikult, kust ma tulen. „Ah jaa, Eesti.“ – „Kas sa tõesti tead, kus
see on?“ – „Mitte täpselt.“ – „Soome lähedal.“ – „Ahaa – ma olen Soomes
olnud...“
Kliente saab kiirelt palju, mina hakkan kirjutama ja
baarirahval on käed-jalad tööd täis. Üks korraldaja-meestest, keda juba
eelmisel kontserdil silmasin, ütleb mulle tere. „Mida sa teed, kui ma küsida
tohin?“ – „Kirjutan oma asju üles.“ – „Kas sa oled puhkamas?“ – „Tegelikult ei,
plaanisin siin teadust teha, aga sellega läks nii ja naa.“
Ta küsib paari asja veel, ja vastan läbi naeru, sest see
kõik on pisut sürr. Ta patsutab mulle õlale, soovib edu, ja läheb juba istub
teiste muusikute/muusikaõpetajatega eemale lauda. Ta lahkub palju jahedamalt,
kui enne lähenes.
Keegi ei tule siin tavaliselt selle pealegi, et mõni
välismaalane võiks olla siin muul põhjusel kui puhkuseks. See tundub neid alati
nii segadusse ajavat – mida ma mõtlen sellega, et pole puhkusel? Ma ei saa seda
neile pahaks panna, saar tundub olevat täis umbes kolme tüüpi turiste – saksa,
taani või belgia pered, kes tulevad suurte telklossidega ja mööda randa
vaikselt edasi suvitavad; prantsuse või skandinaavia paarid või pered, kes
liiguvad rohkem matkaradu ja randu mööda vaheldumisi; ning prantsuse või muud
üksikud mehed, paarid ja sõbrad-sõbrannad, kes on ilmselgelt tõsised trekkijad,
kelle jaoks Korsika vaheldusrikkad maastikud pakuvad palju pinget ja
väljakutseid. Neil on varustus jalalabadest pealaeni silmatorkavalt erinev
puhkuseperede omast. Ahjaa ja siis on need šveitsi ja saksa nooremad või
vanemad paarid, kes on endale rentinud auto ning keda igas suuremas linnakeses
paari päeva tagant ootab uus meeldiv mugav puhkekorter ja kelle pärast
restoranide hinnad on siin täpselt sellised, nagu nad on. Ja kelle pärast
rannad on täis igasuguseid võimalikke vesiste lõbustuste pakkujaid, erinevate
veesõidukite ja reiside ja dive’imiste ja surfimiste ja asjade võimalusi.
Igatahes keegi ei tundu väga tegelevat muu kui puhkamisega, kes aktiivsemalt,
kes lõdvestunumalt. Tegelikult ka korsiklased ise näivad väga palju puhkavat,
kui arvestada keskpäevakuumuse eest kohvikutesse ja tänavatele kuhjunud
vanameeste, suitsetavate kortsuliste naiste, noorte lihaseliste tüüpide või pruunide
tätoveeritud tüdrukute järgi. Sellises kuumuses vist ei jaksagi päeva jooksul
nii palju teha kui tahaks, kiirelt tuleb rammestus. Ainult restoranides käib
pidev intensiivne töö, professionaalne, asjalik, ja natukene enese suhtes
armutu. Hooaeg on hooaeg.
Mu aju on minemas suhtlusrežiimile
ja tagasi inglisekeelseks, igatahes ütleb ta mulle: The most awkward music for
a 5-hour ferry ride over the Mediterranean can only be Celine Dion, even if it
is not „My heart will go own“. Maybe it is just her voice that makes you want
to drown.
Õhtune kontsert hilineb pea 45 minutit. Tundub, et siinne
algusaeg ei ole mõeldud mitte publikule, vaid see on ligikaudne esinejate
saabumise ja valmistumise aeg. Väga muretult, väga suvaliselt, tilguvad nad
kohale, keegi ei paista neist pidavat vajalikuks kedagi tagant kiirustada ning
mingeid vabandusi publikule ei edastata. Minu kõrval olev suur sünge vanem mees
kirub ja niheleb, üks osa vanemapoolsest publikust proovib aplodeerimisega
asjade seisu kiirendada, aga sellest ei tee näiliselt keegi välja. Nad
alustavad täpselt siis, kui nad alustavad.
Kontsert on helilooja (?) Malcolm Bothwell’i mälestuseks,
mängivad tema ’sõbrad’, ehk siis seekord pigem täiskasvanutest koosnev
keelpilliorkester ja Korsika meestelauluansambel Tavagna. Keelpilliorkestri
puhul oli juba päeval märgata see, et dirigendi juhtimise asemel harrastasid
nad siin üksteist jälgides koos mängimist, mistap tempo ja rütmi koos püsimine
oli sageli vaevaline, seda ka õhtuse koosseisu puhul, mitte ainult
lastekonsterdil. Tavagna kõla on käheda iseloomuga, harmoonia kajab mägenõlvalt
vastu, aga minu pinginaaber pole rahul, kommenteerib oma kaaslasele kõvasti ja
pettunult. Üldse üllatun järjest rohkem siinse publiku üle – Balagna konsterdil
Corte kirikus viimase laulu ajal üks naine mu taga tõusis püsti ja laulis
meestega kaasa, ja siin, kui suhteliselt äpardunud naislaulja proovib hoogsa
’Down to the River to Pray’ga publiku meeleolu tõsta, laulab sellesama
rahulolematu mehe suur, sünge mustapäine saatjanna täishäälel kõrgemat partiid
kaasa, hoolimatult ja naudinguga. Nad räägivad kontserdi ajal palju. Ma naudin
mõnesid hetki, mõtlen omi asju mõnel teisel, imetlen korraks kaugemal
Maailmasõjas hukkunute skulptuuri jalamil suitsetavat baaripoissi (igas külas
on Maailmasõja hukkunute skulptuurid või mälestustahvlid, hunnik noorte poiste
nimesid ja järelehüüded. Korsika paikneb õnnetuseks otse keset ajalooliselt
kõige kibedamaid lahinguvälju). Otsustan enne kontserdi lõppu juba oma võssa
ronida, sest muidu oleks teel liiga palju liikumist, et seda märkamatult teha
saaks. Nii et enne keskööd lahkun publiku hulgast, meeste kähe ilus kõla
tähises öös sillerdamas, kõnnin Casanova nurgani ja siis, veel vaevalisemalt
kui päeval, veel äpumalt, veel rohkem roomates ja tirides ja hingeldades,
sikutan end tee pealt pimedusse ära.
Tähti on nii palju, et taevas polegi pime – minu vastas
joonistub välja must mäesiluett. Kontsert kestab veel pikalt ning kajab mu
nõlvalt vastu, ning pärast tähistatakse veel kaua, võimalik, et sealsamas
kohvikbaaris, kus noorte ja vanade hõiked ja naer katkevad alles ehk kell 1
öösel. Leban oma magamiskotiga kruusases lohus okaspõõsaste all, kus terve öö
üks hirmunult krabistav loomake või linnuke mind kardab, ja suudan ennast
voltida ümber ohakate ja kivide, kuni mind torgib kogu maailm täpselt piisavalt
vähe, et saan peale neljanda langeva tähe või satelliidi või muu viimaks
uinuda. Kui külas hääled viimaks päriselt vaibuvad, ärkan absoluutsesse
vaikusesse. Öö on imeline.
Kella nelja paiku hommikul ärkavad kõige pisemad, pööraselt
vidistavad linnud, kella kuuest algab tuttav huikamine. Kella seitsmest, kus
võiksin liigutada, ärkab ka küla liiklus. Olen siinmail näinud ja kuulnud nii
palju linde, kellest ei tea mitte midagi – ainult kõikjal üle saare pidulikult
ringi liuglevate suurte kullide kujud on eksimatult tuttavad. Ma ei ole kunagi
kuskil näinud nii palju kulle kui nende nädalate jooksul saarel.
Koperdan põõsastest alla alles 8 ja 9 vahel, kange, ent
puhanud. Kõigest kümmekond meetrit minu vihatud kruusanõlvast edasi viib
autoteeni lauge kivirada... mu meeleheitlikud eelmise õhtu ronimised olid olnud
eriti ebavajalikud.
On 12. juuli hommik ning festivalikava järgi algab hommikune
kontsert 1,5 km eemal asuvas Campi külakese kirikus kell 10:30, nii et aega
matkaks küll ja küll. Ainult et millegipärast kõnnin seda 1,5 km oma tunni, mu
vesi saab otsa ning pähklitest ja martsipanist koosnenud hommikusöögi energia
kaob koti tassimise käigus. Järjest rohkem vihastun siinsete teeinseneride
loogika üle – kõnnid, pahaaimamatult, oma mägiteel, ja üle oru näed ilusat
autoteekest minemas, siinsamas – ja siis saad aru, et see on su enda tee, mis
end kaugel eemal kokku voldib ja siis samas suunas tagasi tuleb ja miks ometi
ei saa nende nõlvade vahel ühte pisikest SILDA, halloo, see järgmine mägi on ju
SIINSAMAS... Aga kunagised eeslitega sisse kõnnitud rajad, mis kohati lausa
vales suunas tagasi liiguvad, et siis suure pöördega jälle kuidagiviisi
eesmärgi poole kulgeda, on vankumatu järjekindlusega saanud autoteedeks ja nii
jäänudki. Mis sillad, tee ju läheb siitsamast... Aga mind, seljakotirändurit,
ei morjendaks vist isegi närune rippsild antud hetkel, see vähendaks mu
jalavaeva palju. Ma pole sel päeval saanud matkatosse endam jalga pannagi,
villid annavad veel ainult sandaalidega käia...
Sõnakuulelikult looklen kõik teekäänakud kaasa, muud ei jää
üle, kuni Campi küla minu viimaseid pingutusi vaikides tunnistab.
sealt ma tulin, sildi järgi 1,5 km kauguselt... ja pole poolel maalgi
Campi on VEEL VÄIKSEM kui Moïta. Tegelikult (ma jätan
matkakoti kiriku ette maha ning kõnnin peatänava lõpuni, et veenduda) polegi
see nagu küla mõõtu, vaid ainult üks tänav kalju kohal, kahel pool kivimajad,
kirik keskel, määgiv lammas nõlva peal. Mul läheb iga päevaga järjest
keerulisemaks reaalsuses püsida – kogu aeg liiguks nagu mööda filmivõttepaiku,
raamatuid, maale, jutte, oaase, või oleks nagu deliiriumis. Campi’st teisel
pool kirvendab imeline mägimaastik, roheline ja sinine ja must ja pruun ja
maagiline, ning ma tahaks end taas näpistada, et kas see olen üldse mina või
kas ma olen üldse elus... Siit ei ole ilmselgelt võimalik mitte kuidagi
teistmoodi ära saada kui teiste kontserdikülastajatega, ja igal juhul tundub,
et pean suunduma tagasi Moïta poole, kus tee on vähemalt 10 cm laiem ning
liiklust ranniku poole võibolla 1 auto asemel päevas äkki 5 autot päevas. Ma ei
muretseks ärasaamise pärast nii palju, kui mul poleks vesi otsas, aga kui ma
kinni peaks jääma, eks siis peab majadest kellegi üles leidma ja neilt küsima.
Kontsert on pereansamblite oma, ülerahvastatud, pikk ja
võrratu. Mind hämmastab suurte ja väikeste muusikute väga pingevaba, väga
arvestav koosmängimine, milles on toetus ja usaldus, mille sugust ammu kogenud
pole. Mind lööb täiesti pahviks kõigi esinejate muretus vigade ja eksimiste
koha pealt – ka suurtel katkeb mõnikord mäng, vahetub ootamatult noodirida, mis
korjatakse uuesti üles ja lõpetatakse naeratusega. Üks lihtne looke kaotab oma
meetrumi ja mängitakse uuesti, Elton John’i ’Can You Feel the Love Tonight’
kaotab oma põhimeloodia, mille teine tšellist kõrvalt siis lauluga asendab, ja
publik aplodeerib kogu aeg ühtmoodi kuumalt, kirglikult, toetavalt kõigile.
Lapsed, kellest noorimad mängijad võivad vabalt olla umbes 6-aastased, näivad
julged, elevil, ootusärevad, rahul oma vigadest hoolimata, ning korraga on see
minu iga-aastaste trennilaagrietteastetega võrreldes nii teistmoodi
hirmudevaba, et mul hakkab lausa pisut kade. Kuidas on nii, et oleme suutnud
nii väikesed kui suured inimesed Eestis nii kramplikult kõiki eksimusi kartma
saada? Kui nõudlikud on meie perepublikud võrreldes siinse sooja elevuse ja
pretensioonitusega... Kui väga peavad õpetajad alati muretsema, et äkki laste
esitatu ei ole vanemate ootuste kõrgusel, äkki veame neid koos lastega alt,
äkki pole me piisavalt üritanud... ja suur vahe näib mu mõttes kasvavat just
’üritamise’ ja ’mängimise’ või ’tegemise’ (musitseerimise, tantsimise,
näitlemise, esinemise) vahele, ning kogen seal kirikus korraga hoopis
teistmoodi elevust, mida saab tekitada rõõm kellegi oskustest, ükskõik kas
esineja, õpetaja või pealtvaatajana. Mingi läbi generatsioonide ulatuv läbikukkumise
paanika, soorituse tahe, mis mulle tegemisprotsessis üha kastreerivam tundub,
mida me Eestis kogu aeg kultiveerime... kummaline, ja kust see ajalooliselt
tulnud on, ei oska ma mõelda.
Vaid ühe korra näen nukrust ja põdemist, kui üks pisike
poiss oma vanematega mängib Debussy „Luiges“ soolot, ja hirmu tõttu kiirustab,
noote vahele jätab või kohkunult üle nende komistab, nii et vapralt tema järgi
juhinduvad ema-isa lõpuks sõbraliku muigega kummardusse tõusevad. Poiss nutab
altari kõrval pikalt ja mulle meenub, et nägin teda eelmisel õhtul ühe
täiskasvanud tšellisti abil väga kaua seda harjutamas. Ta võib olla ehk umbes
9-aastane. Publik aplodeerib talle kaua, ent ta on lohutamatu. Võibolla on
„Luik“ talle väga oluline. Võibolla mängib ta seda 20 aasta pärast suurel
konsterdilaval...
Kuidagi väga soe on nendel hommikutundidel seal
tibatillukeses kaljuküla kirikus perede ja muusika keskel olla. Mu tunded ja
mõtted on hoopis teistes tonaalsustes kui kõigest mõned päevad tagasi.
Mind võtab peale esimene Moïta poole suunduv auto, vanemate
meeste ja daamiga, ja paneb mind rõõmsalt järgmiste teede risti maha. Olen
vaevu koti selga vinnanud, et vaevalist hääletamis-päeva alustada, kui J mu ees
peatub. Ma ei imesta selle üle põrmugi, kujutan ette, kuidas ta oma pühapäeva
on veetnud mööda mägiradu keereldes ja minu üleskorjamist endale võludes. „Mu
prints!“ tervitan teda. – „Kuhu täna?“
Ronin autosse: „Ükskõik kuhu.“ Ta on segaduses – kuhu ma
ikkagi tahan?
Olgu siis. Ma tahan „koduseid“ mugavusi, kus oma valutavat
keha ravida. „Lähme Corte’sse.“ Corte on vähemalt 50 km eemal, mägiradadega
koos 70 km, mul pole tegelikult aimugi, kui kaugel, aga ma olen oodanud teda
endaga autoga sõitma ja ta on oodanud mind enda auto peale, nii et ei ole ju
vahet, kui kaugel mu sihtmärk on. „Olgu siis, Corte’sse“.
Ja me sõidame mööda kitsast serpentiini minema, suur mägise
kehaga halvatud mees ning higine villides kõhn võõras naine, kes ei räägi
üksteise keeli.
No comments:
Post a Comment